De Nederlandse Beroepsvereniging van Professional Organizers (NBPO), wie kent haar niet?, heeft een onderzoek gedaan onder ‘thuiswerkers sinds de COVID-19 crisis’.
Belangrijkste conclusie: bijna een derde van de Nederlandse kantoorabeiders kent door het gebruik van digitale middelen minder werkstress.
En kom je hoger op de professionele ladder, hoe meer het stressniveau daalt. Liefst 31% van de leidinggevenden en bijna de helft van het management werkt veel relaxter dan voorheen.
E-mail, WhatsApp en Microsoft Teams zijn de meest gebruikte digitale hulpmiddelen. Ze maken het werk “makkelijker (64%), efficiënter (57%) of leuker (32%)”.
Uiteraardhebben de thuiswerkers nog wel wat te mopperen over de balans tussen werk en privé en over mailtjes buiten kantoortijd. Over boodschappen doen en de kinderen van school halen binnen kantoortijd hoor je vrijwel niemand klagen.
De voorzitter van de NBPO vindt dat werkgevers moeten opletten: “Verzuimkosten als gevolg van stress kosten bedrijven op jaarbasis meer dan 3 miljard euro. Veel belangrijker is echter nog, dat achter deze kosten veel persoonlijk leed voor de betrokken werknemers schuilgaat. Zorg bijvoorbeeld voor regelmatige contactmomenten met leidinggevenden, ook als een medewerker goed presteert. Op die manier hebben werknemers het gevoel dat ze hun ei kwijt kunnen als er iets speelt.”
Dutch IT Channel november 2020